logo

Wij nemen contact met u op.

Laat uw telefoonnummer achter en we bellen u zo spoedig mogelijk.



Of bel naar Arcus: 06-52645724

Voor een succesvolle start.

Starter

De fiscale aspecten voor (startende) ondernemers.

Ondernemen

Voor ondernemers zijn er meerdere lucratieve faciliteiten en aftrekmogelijkheden van toepassing. Om daarvoor in aanmerking te komen is het van groot belang dat u voor de belastingdienst en de UWV ook gezien wordt als ondernemer en niet als werknemer! De belastingdienst hanteert daarom een aantal (voor meerdere uitleg vatbare) criteria om te beoordelen of u wel of niet in aanmerking komt voor de status van ondernemer.

Investeren, de investeringsaftrek en willekeurig afschrijven voor startende ondernemers.

Investeringen hebben betrekking op bedrijfsmiddelen welke over meerdere jaren in de onderneming gebruikt worden bij het productieproces. Het gaat dan om investeringen in gebouwen, machines, apparatuur, transportmiddelen, gereedschappen, inventaris en dergelijke. De overgangsgrens voor kosten en investeringen ligt bij € 450. Het maakt daarbij niet uit of de investeringen zijn betaald met een bedrijfsfinanciering dan wel uit eigen middelen.

Startersaftrek

De startersaftrek is een verhoging van de zelfstandigenaftrek voor beginnende ondernemers. Dat betekent dat alleen freelancers van wie de winst komt uit onderneming (zie Zelfstandigheid en VAR) én die voldoen aan het urencriterium, in aanmerking komen voor deze aftrekpost. Daarnaast moet je natuurlijk starter zijn: je hebt tijdens de eerste vijf jaar van je onderneming maximaal drie keer recht op startersaftrek.
De exacte voorwaarden zijn als volgt: om in een jaar startersaftrek te krijgen, moet je aan het volgende voldoen:

  • Je hebt dat jaar recht op zelfstandigenaftrek.
  • In de vijf voorgaande jaren heb je niet meer dan tweemaal de zelfstandigenaftrek toegepast.
  • In de vijf voorgaande jaren heb je minimaal één jaar geen onderneming gehad.

Voldoe je aan de eisen, dan mag je € 2.123 per jaar extra van je winst aftrekken – bovenop de zelfstandigenaftrek. Dit resulteert in een verlaging van het belastbaar inkomen.

 

Advies

Tot een bepaald niveau wordt dit gedaan door uw administratieve contactpersoon, de ingewikkelder zaken worden door onze accountant behandeld. Hetzelfde geldt voor algemene (juridische) adviezen. Het opstellen van overeenkomsten, bijvoorbeeld samenwerkingscontracten, arbeidscontracten, en lijfrentecontracten.

» Laat Arcus u hierbij helpen

Intern

Heeft uw bedrijf behoefte aan iemand die u intern kan bijstaan bij administratieve vraagstukken of heeft u iemand nodig ter vervanging van een financieel administratieve functie in verband met bijvoorbeeld een zwangerschapsverlof? Arcus Administratiekantoor helpt u graag uit de brand. Arcus Administratiekantoor helpt op locatie bij de administratieve huishouding, van welke grootte dan ook. Voor ee...
» Lees meer over Intern
» Laat Arcus u hierbij helpen